We use cookies on this site to enhance your user experience. Do You agree?

Objazdy naukowe

Na pierwszym i drugim roku studiów historycznych studenci uczestniczą w objazdach (w przypadku studiów zaocznych na I roku “Obchód po Warszawie”).  Są to zajęcia terenowe trwające 3 dni na I roku (“Objazd naukowy I”) i 5 dni na II roku (“Objazd naukowy II”), podczas których studenci uczą się charakteryzować obiekty zabytkowe w przestrzeni jako źródła historyczne, z uwzględnieniem kontekstu geograficznego, gospodarczego, kulturowego i społecznego. Nabywają także podstawowej wiedzy o stylach w architekturze, sztuce zdobniczej i użytkowej, ich datowaniu, znaczeniu obiektów zabytkowych, architektury, założeń urbanistycznych i elementów krajobrazu kulturowego jako źródeł historycznych, uczą się podstawowej  terminologii specjalistycznej historii sztuki niezbędnej do  interpretacji obiektów zabytkowych jako źródeł historycznych.

Dobór obiektów umieszczanych na trasie objazdu opiera się na założeniu ich reprezentatywności pod względem typów: sakralne, rezydencjonalne, miejskie itd., stylów historycznych (od sztuki romańskiej po socrealizm) oraz ich klasy artystycznej. Metodą weryfikacji efektów uczenia się jest ustne kolokwium, które odbywa się na zakończenie zajęć – studenci zostają podzieleni na trzy-czteroosobowe grupy, a następnie w ciągu wyznaczonego czasu mają przeanalizować cechy i wartość źródłową wskazanego, nieznanego im wcześniej obiektu zabytkowego, by omówić je w obecności prowadzącego.

Zajęcia te pozwalają uświadomić studentom zróżnicowanie kategorii źródeł historycznych, ale odgrywają także bardzo istotną rolę w rozbudzaniu zainteresowania ochroną dziedzictwa historycznego i potrzeby aktywnego działania na rzecz upowszechniania wiedzy na jego temat. Pełnią także istotną funkcję integracyjną, co widoczne jest zwłaszcza wśród absolwentów.

Objazdy są współorganizowane przez studentów starszych roczników należących do kół naukowych, którzy uczestniczą w nich również aktywnie, omawiając wyznaczone obiekty. Warto zaznaczyć, że od wielu lat studenci wyższych lat, którzy mają już za sobą obowiązkowe doświadczenia objazdowe, samodzielnie organizują analogiczne nieobowiązkowe naukowe wyjazdy terenowe krajowe i zagraniczne, w tym m.in. dla studentów rozpoczynających naukę w IH UW (tak zwany objazd zerowy) oraz w ramach kół naukowych i projektów studenckich. Konsekwencją takich przedsięwzięć są materiały dokumentacyjne obiekty zabytkowe (np. powstające podczas wyjazdów na wschodnie tereny dawnej Rzeczpospolitej), wykorzystywane również w pracach studenckich, jak i różnego rodzaju publikacje (seria przewodników po europejskich stolicach “Miasta pamięci”).