We use cookies on this site to enhance your user experience. Do You agree?

Konferencja i warsztaty literackie “Żydowskość – inspiracje, wpływy, naśladownictwo”

Studenckie Koło Naukowe Judaistów UW serdecznie zaprasza do wzięcia udziału w II judaistycznej konferencji studencko-doktoranckiej SKNJ “Żydowskość – inspiracje, wpływy, naśladownictwo”. Konferencja odbywa się w dniach 6-7 listopada 2024 r. – pierwszego dnia w sali nr 17 (3 piętro), natomiast drugiego dnia w Klubie Babel (niedaleko stacji metra “Metro Świętokrzyska” przy ul. Próżnej 5, w Warszawie).

Na wszystkie panele i warsztaty wstęp wolny. 

Zainteresowanie kulturą żydowską przybiera i przybierało wiele form. Wzmożone zaciekawienie naukami judaistycznymi, kursy jidysz, popularność festiwali kultury żydowskiej, wzbudzające dyskusje przedstawienia Żydów w literaturze popularnej – to tylko część zjawisk, którym pragniemy przyjrzeć się podczas naszej konferencji. Chcemy zastanowić się, na czym polegały zapożyczenia judaistyczne do kultur nieżydowskich w czasach dawniejszych i jak wyglądają dziś. Kiedy możemy mówić o naśladownictwie? Kiedy podziw zmienia się w uprzedmiotowienie? Z czego może wynikać ta „moda”?

PLAKAT I PROGRAM KONFERENCJI

Zapraszamy także na warsztaty literackie, które rozpoczynają się o godzinie 14:00 i potrwają ok. 60 minut, są one współorganizowane z dr hab. Justyną Kowalską-Leder (Instytut Kultury UW):
Na warsztacie będziemy omawiać następujące fragmenty tekstu Niny Majewskiej-Brown “Tajemnica z Auschwitz” (numeracja stron odnosi się do paginacji w skanie, nie samego skanu):
– wstęp/wprowadzenie na stronie 9,
– rozdział 1 (s. 11-42),
– rozdział 14 (s. 130-154),
– rozdział 18 (s. 180-203),
– rozdział 20 (s. 211-226),
– rozdział 22 (s. 240-251),
– rozdział 24-25 (s. 273),
– rozdział 27 (s. 278-284).Podczas czytania/ po przeczytaniu prosimy o zastanowienie się nad następującymi kwestiami:
1. Auschwitz, czyli gdzie? Jak wygląda obóz w powieści?
2. Gdzie są Żydzi w Auschwitz i w jaki sposób są oni przedstawieni?
3. Jak kreowane są relacje między Jurgenem a Stefanią? Co z postaciami
moralnie szarymi?
4. Na ile wierność faktów i dokładność historyczna jest potrzebna w
powieści popularnej? Gdzie znajduje się granica przekroczenia?Zachęcamy ze swojej strony do obejrzenia serialu “Tatuażysta z Auschwitz”, który jest dostępny do obejrzenia w Internecie.
Podczas oglądania warto zastanowić się nad:
– kreacją Heather Morris podczas rozmów z Lalim,
– kreacją przestrzeni obozu,
– relacji romantycznych w obozie i relacji przyjacielskiej z Baretzkim.