Celem projektu jest przedstawienie nowatorskiej interpretacji jednego z najciekawszych tekstów literatury antycznej, jakim są Metamorfozy czyli złoty osioł Apulejusza z Madaury z II w. po Chr. przy zastosowaniu antropologicznej koncepcji liminalności. Przeprowadzona na potrzeby projektu analiza wskazuje, że liminalność w różnych aspektach jest zasadą kompozycyjną całej powieści, zarówno w warstwie narracyjnej, jaki i poza nią, co jak dotąd, mimo istnienia ogromnej literatury przedmiotu, nie zostało w wystarczającym stopniu dostrzeżone i opisane. Liminalność jest więc bardzo obiecującym narzędziem do odczytania tego tekstu. Szczególnie interesująca jest topografia świata w nim przedstawionego, która obfituje w rozmaitego typu miejsca graniczne i przejściowe, będące granicami zarówno naturalnymi, jak i umownymi. Do naturalnych zaliczyć można moczary należące jednocześnie do dwóch żywiołów – ziemi i wody, strumień prowadzący w zaświaty czy też brzeg morza, gdzie rozgrywa się wiele istotnych z punktu widzenia fabuły wydarzeń; wśród konwencjonalnych natomiast należy w pierwszej kolejności wymienić próg drzwi, jak i same drzwi, które, będąc literalnym wcieleniem ‘limenu’, stanowią nie tylko tło wielu kluczowych dla powieści scen, lecz stają się wręcz ich bohaterem. Kolejnymi przykładami są domostwo czarownicy, położone na przedmieściach, czyli pograniczu miasta, przydrożna gospoda pod władaniem magii, czy młyn będący w istocie miejscem kaźni i występku oraz wiele innych. Ta bogata liminalna metaforyka została wykorzystana do podkreślenia głównego motywu powieści, którą jest magiczna przemiana głównego bohatera w osła i powrót do ludzkiej postaci, będąca w istocie liminalną fazą inicjacyjnego obrzędu przejścia. Opis znaczenia liminalności w tym tekście, ze szczególnym uwzględnieniem przestrzeni liminalnej, pozwoli wskazać funkcjonujące w grecko-rzymskiej kulturze czasów cesarstwa konotacje i asocjacje związane z poszczególnymi elementami tej topografii i odczytać ich symboliczne znaczenie, co przełoży się na zaprezentowanie nowej interpretacji utworu. Jako że elementy te konstytuują toposy, tropy literackie i kulturowe, eksploatowane następnie przez literaturę i sztuki wizualne przez kolejne wieki aż do dzisiaj, efekty powyżej opisanych badań posłużą szerszemu gronu badaczy nie tylko związanych z antykiem.
Projekt finansowany przez NCN, Miniatura (nr rej. 2018/02/X/HS2/00213)